Det flerspråklige mangfoldet i auditoriet, en utfordring eller en berikelse?

Sted: Gjøvik

Modulen inngår i de valgbare modulene som utgjør del to av Uniped-programmet (Utdanningsfaglig basiskompetanse)

I 2023 var det ifølge SSB 22435 flerspråklige studenter og det kulturelle mangfoldet i norske auditorier øker. Samtidig er det flere undervisere som forteller at de blir usikre på hvordan de skal håndtere mangfoldet, og hvordan det kan bli en berikelse. Mangelen på interkulturell kompetanse kan føre til misforståelser. Er du som underviser bevisst på studentenes kulturelle bagasje? Hvilke holdninger til læring har de med seg? Hva innebærer dette i samspillet med andre i auditoriet?

 

Formålet med modulen er å øke bevisstheten rundt kulturforskjeller og flerspråkliges behov i møte med den akademiske kulturen. Utvikling av interkulturell kompetanse hører til livslang læring og er dermed i stadig utvikling.

 

Modulen inneholder to hovedtemaer innen kommunikasjon og interkulturell kompetanse:

    1. Lærerrollen. Feedback: avsender og mottaker sett fra kollektivistisk og individualistisk perspektiv.
    2. Skriftlige og muntlige kulturer.

 

Opptakskrav

Ingen

 

Organisering av modulen

Både digitalt og fysisk (på Gjøvik); Blackboard brukes som plattform. 3 samlinger á to timer. Individuelt arbeid mellom og etter samlingene.

 

Undervisningsspråk

Norsk​
 

Nøkkelbegrep

Flerkulturell kommunikasjon; interkulturell kompetanse; muntlige kulturer; skriftlige kulturer; tilbakemeldinger; erfaringsutveksling; bevisstgjøring.

 

Påmelding til moduler gjelder for NTNU-ansatte



Meld deg på


Påmeldingssystemet er levert av affy.no