Sted: Trondheim
Modulen inngår i de valgbare modulene som utgjør del to av Uniped-programmet (Utdanningsfaglig basiskompetanse)
I modulen vil vi arbeide for å styrke deltagernes kompetanse i planlegging, gjennomføring og vurdering av egen undervisning gjennom en casebasert, studentaktiv og praksisfokusert tilnærming. Målet er å gi deltakerne innsikt i grunnleggende prinsipper for undervisning i akademia, samt verktøy for å bygge opp og strukturere forelesninger. Med utgangspunkt i forholdet mellom kunnskap og hukommelse vil kurset peke på hvordan ulike valg begrunnes (hensikt) for å bidra til å skape sammenheng i en forelesning, i et kurs, i et studieprogram. Vi vil se på hvordan ulike virkemidler som bruk av powerpoint, digitale verktøy, samt bruk av kroppsspråk og stemmebruk i kommunikasjonen med studentene kan bidra til å fremme deltagelse og innsikt i faget. Spørsmål vi vil ta opp er hva digitale løsninger kan bidra til å løse i arbeid med formidling gjennom forelesning. Modulen vil tematisere det undervisningsforløpet en forelesning inngår i, hva som skjer før, under og etter. I tillegg vil vi jobbe med forståelsen av egne erfaringer, kunnskaper og ferdigheter som foreleser/fagperson og hva du kan gjøre for å skape sammenheng og deltagelse gjennom din undervisning.
Opptakskrav
Ingen
Organisering av modulen
2 dager samling + individuell tilbakemelding som avtales på kurset
Undervisningsspråk
Norsk
Nøkkelbegrep
Kunnskapsformidling, kommunikasjon og deltagelse, forelesning som formidlingsform
Påmelding til moduler gjelder for NTNU-ansatte