Sted: Trondheim
Modulen inngår i de valgbare modulene som utgjør del to av Uniped-programmet (Utdanningsfaglig basiskompetanse)
Kurset gir innsikt i PBL som pedagogisk metode og om PBL-fasilitators oppgaver. Deltakerne får også innsikt i hvordan fasilitator kan håndtere utfordrende situasjoner og om evaluering av arbeidet i PBL-grupper.
Beskrivelse
Kurset er basert på PBL-metoden slik den anvendes på profesjonsstudiet i medisin ved NTNU. Alle som bidrar i problembasert læring vil ha nytte av kurset.
Kurset består av flere elementer. For å få godkjent kurset må to e-læringskursprøver bestås. Disse forventes gjennomført før første kursdag og kan tas flere ganger. Deltakerne skal observere et PBL-gruppemøte før eller mellom de to kursdagene for å danne seg et bilde av hva som skjer i ei PBL-gruppe. Videre består kurset av to halvdager med oppmøte og mye gruppeaktivitet. Kurset avsluttes med innlevering av et individuelt refleksjonsnotat om hvordan deltakeren vil utforme sin framtidige rolle som PBL-fasilitator eller hva de tar med seg i sin underviser-rolle ellers. Refleksjons-notatet skal knyttes opp til referanser om læring, PBL og PBL-fasilitering. Refleksjonsnotatet må være godkjent før hele kurset blir godkjent.
Kurset gir henvisning til aktuell litteratur om PBL.
Evaluering av hvordan gruppene i PBL fungerer, og hvordan den enkelte student bidrar i gruppeprosessen, er en viktig del av læringa for studentene. Kurset vil gi innsikt i begrunnelsen for evalueringene, både som del av hvert møte og for midtsemesterevaluering.
Kurset gir deltakerne et nettverk med andre PBL-fasilitatorer, og et godt grunnlag for å starte som PBL-fasilitator.
Opptakskrav
Åpent for alle. De som er pålagt å ta PBL-kurs vil bli prioritert.
Observasjon av PBL-gruppe
Deltakerne må, som nevnt, observere et PBL-møte enten før første kursdag, eller mellom 1. og 2. kursdag. Observasjon kan kursdeltakerne avtale ved enten å henvende seg til eget institutt, om de er ansatt på MH-fakultetet, eller ved å henvende seg til seniorkonsulent ved MHs fakultetsadministrasjon, Anne Kristin Mikkelborg, anne.k.mikkelborg@ntnu.no.
Organisering av modulen
1) Nettbaserte kurs om PBL som gjennomføres før først kursdag
2) Observasjon av PBL-gruppe
3) Tilstedeværelse og deltakelse ved to kursdager (to halve dager)
4) Refleksjonsnotat om egen rolle som PBL-fasilitator/underviser knyttet til relevante referanser
Undervisningsspråk
Norsk
Nøkkelbegrep
Problembasert læring (PBL), fasilitering av PBL-grupper, fasilitator-rollen, evaluering i PBL-grupper
Påmelding til moduler gjelder for NTNU-ansatte