Sted: Ålesund og Trondheim
Modulen inngår i de valgbare modulene som utgjør del to av Uniped-programmet (Utdanningsfaglig basiskompetanse)
Denne modulen gir deg som underviser anledning til å drøfte praktisk-pedagogiske erfaringer med KI, og å utvikle et internseminar om denne nye teknologien, som kan avholdes på de aktuelle instituttene. Formålet er å gi underviseren økt forståelse av pedagogiske muligheter og begrensninger som teknologien kommer med, og en styrket forståelse av hva som eventuelt må bevares og hegnes om i overgangen til stadig mer bruk av KI i UH-sektoren.
Første samling vil ta utgangspunkt i erfaringsfortellinger fra deltakerne, og fasilitere tverrfaglig diskusjoner over hva slags bruk som er pedagogisk bruk av KI innenfor de ulike fagretningene. Hvordan bruker studentene KI? Er bruken hensiktsmessig for god dømmekraftsutvikling, eller bør studentene snarere innlemmes i andre måter å gjør det på som er bedre?
Mellom samlingene vil deltakeren ta utgangspunkt i tilbakemeldinger og refleksjoner fra samlingen, og jobbe fram et utkast til et internseminar for studenter og ansatte om pedagogisk bruk av KI ved egen seksjon eller institutt. Hvilke nøkkelperspektiver må ivaretas ved et slikt seminar for å skape eller ivareta felles faglig forankring i spørsmålet om hva som er god pedagogisk bruk av KI?
På andre samling legges ideene for workshopen fram for de andre deltakerne, for gjensidig drøfting. Etter samling jobber deltakerne ytterligere en runde med seminarmaterialet, før skriftlig materiale leveres i Blackboard. Faktisk gjennomføring av internseminaret er ikke krav for å få godkjent modul.
Opptakskrav
Ha undervisningsoppgaver pågående semester
Organisering av modulen
To halvdagssamlinger inkludert forberedelse, mellomarbeid og avsluttende oppgave
Undervisningsspråk
Norsk
Nøkkelbegrep
Kunstig intelligens, pedagogisk bruk, faglig dømmekraftsutvikling
Påmelding til moduler gjelder for NTNU-ansatte