Læringsverktøy i utforskende undervisning

Sted: Trondheim

Modulen inngår i de valgbare modulene som utgjør del to av Uniped-programmet (Utdanningsfaglig basiskompetanse)

Modulen bygger på prinsippene for en utforskende tilnærming til undervisning og læring, inkludert konsepter som aktiv læring, erfaringsbasert læring og studenters eierskap til læring. Deltagerne får en innføring i disse teoretiske konseptene og hvordan de påvirker studentenes læring samt rollene til både undervisere og studenter. Modulen følger selv disse prinsippene, slik at deltagerne får oppleve hvordan denne tilnærmingen kan fungere i praksis. Vi diskuterer også hvordan ulike læringsverktøy, både digitale og ikke-digitale, kan støtte en utforskende tilnærming. Spesiell vekt legges på digitale læringsverktøy, basert på forskning som viser at de kan forbedre en utforskende tilnærming. Etter innføringen velger deltagerne et verktøy de vil prøve ut i sin egen undervisning, utvikler et undervisningsopplegg, gjennomfører det, og rapporterer og reflekterer over sine erfaringer i en posterutstilling.
 

Opptakskrav

Må undervise samme semesteret de tar modulen.
 

Organisering av modulen

2 halvdagssamlinger (3 timer hver), deltakelse i minst ett av Seksjon for digitale tjenester og læringsstøtte sine kurs om læringsverktøy (f.eks. Mentimeter, H5P, Miro, Kahoot, Microsoft Copilot) & selvstendig arbeid mellom samlingene
 

Undervisningsspråk

Norsk​
 

Nøkkelbegrep

Læringsverktøy, utforskende tilnærming til undervisning og læring, aktiv læring, erfaringsbasert læring, meningsskapende samsvar, studenters eierskap til læring
 

Påmelding til moduler gjelder for NTNU-ansatte



Meld deg på


Påmeldingssystemet er levert av affy.no