Sted: Trondheim
Modulen inngår i de valgbare modulene som utgjør del to av Uniped-programmet (Utdanningsfaglig basiskompetanse)
Skriving, skriveveiledning og vurdering av tekster er sentrale aktiviteter i høyere utdanning. I en travel undervisningshverdag mangler det ofte tid til å reflektere over og snakke om skriving og forventninger til faglige tekster. Formålet med modulen er å øke bevisstheten omkring skriving og læring og våre (ofte uuttalte) forventninger til faglige tekster. Deltakernes ulike faglige bakgrunn og erfaringer brukes som ressurs for å bli oppmerksom på likheter og forskjeller i ulike fag og fagspesifikke måter å skrive på. Vi skal sette ord på våre forventninger til studentenes skriving og tekster og reflektere over egne praksiser knyttet til skriveveiledning.
Innholdet og læringsaktivitetene i modulen er altså tett koblet til egen praksis: Hvordan kan varierte skriveaktiviteter bygges inn i undervisningen i eget emne? Hva kan være meningsfulle skriveoppgaver som fremmer oppnåelse av læringsmål og støtter studentenes læring av faglig innhold (uten at disse nødvendigvis innebærer merarbeid for faglæreren). Medstudentrespons vil også være et sentralt tema: Hva er muligheter og utfordringer? Hvordan kan vi skape gode forutsetninger for konstruktiv medstudentrespons?
Opptakskrav
Ingen
Organisering av modulen
Digitale samlinger - Blackboard brukes som plattform. 2 samlinger á 3,5 timer, individuelt arbeid mellom og etter samlingene.
Undervisningsspråk
Norsk. Deltakerne kan levere inn arbeidskravet på engelsk eller et nordisk språk.
Nøkkelbegrep
Skriving og læring, fagspesifikke konvensjoner/normer, meningsfulle skriveoppgaver, medstudentrespons
Påmelding til moduler gjelder for NTNU-ansatte