Styrket veiledning i praksis

Sted: Gjøvik

Modulen inngår i de valgbare modulene som utgjør del to av Uniped-programmet (Utdanningsfaglig basiskompetanse)

NB! Minimum 10 påmeldte for oppstart av modulen

Modulen er rettet mot praksislæreres rolle og funksjon i praksisstudier. Praksislærer skal gjennom samarbeid med praksisveiledere, styrke praksisveiledernes veilednings- og vurderingskompetanse. I tillegg skal praksislærer sikre samsvar mellom læringsutbytter, læringsaktiviteter og vurdering for studentenes læring. Praksislærer er benevnelsen på vitenskapelige universitetsansatte som veileder praksisveiledere, og veileder og vurderer studenter i praksis. Praksisveileder er fagpersonen fra praksisstedet som veileder og vurderer studenten i det daglige.

 

Kort modulbeskrivelse:

Modulen tar utgangspunkt i veiledningsmodellen Styrket Veiledning I Praksis (SVIP) for oppfølging av praksisveiledere og studenter i praksisstudier. Sentralt i denne modellen er veiledning av praksisveiledere i gruppe og veiledning av refleksjonsgruppe med studenter som er i praksis. Det er dette som det legges vekt på i modulen gjennom trening, refleksjon og erfaringsutveksling.

 

Praksislærers egen veiledningskompetanse er viktig i møte med praksisveilederne for at SVIP-modellen skal fungere etter intensjonen. Praksislærer bør ha en faglig forståelse av veiledning som begrep og fenomen. Samt mestre grunnleggende veiledningsmetoder og refleksjonsmodeller.

 

SVIP modellen brukes innen flere helsefagutdanninger ved MH-fakultetet. Modulen kan også være aktuell for flere profesjonsutdanninger med praksisstudier, som f.eks. lærerutdanning, sosialt arbeid og barnevern.

 

 

Opptakskrav

Har studenter i praksis i løpet av studieåret.


 

​​​Organisering av modulen

1) Forarbeid: skrive et notat med erfaringer og problemstillinger knyttet til praksislærerrollen. Sette seg inn i anbefalt litteratur.

2) Obligatorisk tilstedeværelse og aktiv deltakelse på to fysiske samlinger â fem timer. Inkluderer ferdighetstrening i veiledning og diskusjoner rundt problemstillingene de har utarbeidet på forhånd og andre relevante problemstillinger.

3) Etterarbeid: innlevering av skriftlig arbeid om sin veilederfunksjon som praksislærer. Vurderes som godkjent / ikkegodkjent.

Modulen gjennomføres på 4-6 uker.

20 timer (10 timer obligatorisk tilstedeværelse og 10 timer før- og etterarbeid)


 

Undervisningsspråk

Norsk

Nøkkelbegrep

Praksislærer, praksisveiledning, læring i praksis, veiledningsmetoder og refleksjon

 

Påmelding til moduler gjelder for NTNU-ansatte



Meld deg på


Påmeldingssystemet er levert av affy.no